Fortsetter arbeidet for bussjåførenes arbeidshverdag

Prosjektet bedre bussanbud er revitalisert med en ny gjennomgang av alle nye anbud.

Prosjekt «bedre bussanbud» er på ingen måte ferdig. – Medlemmene våre vil at vi skal fortsette arbeidet med bedre bussanbud, og det gjør vi i full stil, sier forbundsleder Jim Klungnes.

Nå er YTF i gang med å sammenlikne de nye anbudene som har kommet, og ser på hva som er endret og hva som må bli bedre.

Prosjektet bedre bussanbud er revitalisert med en ny gjennomgang av alle nye anbud.

Prosjektet bedre bussanbud er revitalisert med en ny gjennomgang av alle nye anbud.

– Vi er opptatt av at sjåførenes behov må fremmes i mye større grad, blant annet at hvordan sjåførplassen skal utformes. Et annet problem er selvfølgelig ansvarsfordelingen på toalett- og pauseforhold, sier Klungnes.

Det er dessverre ofte slik at lavest pris er det eneste det konkurreres på i anbudet. – Hvis pris er eneste konkurransemoment er det svært viktig at anbudene spesifiserer krav som ivaretar sjåføren, sier Klungnes. Etter at sammenstillingen er ferdig vil også påvirkningspakken for tillitsvalgte bli oppdatert og sendt ut.

Anbud blir tema på Arendalsuka

YTF stiller på Arendalsuka, hvor tema på arrangementet er «Offentlige anbud – hvem er vinnere og hvem er tapere?»

– Anbud fører i bussbransjen til et voldsomt press på sjåførene som må yte mer på kortere tid. Nå ser vi også at flere sektorer som for eksempel miljø blir utsatt for offentlige anbud, sier Klungnes. På debatten vil flere politikere og forbundslederen diskutere fordeler og ulemper med anbud.

Vet du at det kommer et nytt anbud i ditt område? Ta gjerne kontakt med oss for mer informasjon om hvordan du kan påvirke anbudsprosessen.