toppbilde

Enorm interesse for bussførere…. NOT!

Bildet er fra seminaret «Få de beste sjåførene bak rattet» under verdens største kollektivtrafikkmøte i Stockholm i juni. Utover innlederne hadde kun en håndfull tilhørere møtt opp, noe som bekreftet et inntrykk av at verdensorganisasjonen for kollektivtrafikk (UITP) er mest opptatt av automasjon og teknikk.


query_builder Publisert: 24 Oktober, 2019
edit Forfatter: Tormund Hansen Skinnarmo

Tekst og foto: Arne Danielsen/Yrkestrafikk

- Hvis du ser på den digitale transformasjonen som at du ikke vil ha mer bruk for sjåfører, da er du ille ute, understreket viseadministrerende direktør Marc Badoux fra kollektivtrafikkselskapet i Lausanne i Sveits.

Den glisne forsamlingen nikket applauderende, denne håndfullen oppmøtte besto jo av folk som var genuint opptatt av førerne. Men hvor var de øvrige?

Verdens største
UITP er organisasjonen for alle som driver med kollektivtransport over hele verden. Møtet i Stockholm i juni var antakelig det største i sitt slag som noensinne har vært arrangert på planeten Tellus. Her møttes 2 718 deltakere fra 81 nasjoner samt 170 pressefolk fra 40 land på kongressen for å lytte til 300 innledere. På den tilstøtende messa var 474 utstillere fra 46 land.

Førerløs buss påtegnet alle slagordene som er i skuddet for tida.

Selvsagt var det også flere av seminarene som tok for seg førerproblematikk, det skulle bare mangle. Mest spennende var antakelig fortellingen om kvinnerekrutteringen i Ghana som vi skriver om på side 6 og 7 her i bladet. Likevel er det vår klare oppfatning at både kongress og messe hadde en massiv orientering mot tekniske, snarere enn menneskelige emner.

Teknologitungt

Teknologitung messe, observerer Kari Ovesen Haugland fra Rambøll.

Hos Volvo Bussar spør vi etter materiale om kompetanseutvikling blant førere. – Så artig at noen er opptatt av slike ting. Det de fleste spør om er batterier og slikt, utbryter kommunikasjonssjef Joakim Kenndal

Blant alle ubemannede busser, sparkesykler og andre duppeditter på messa støter vi på en stand fra konsulentselskapet Rambøll, som blant annet er rådgivere innen samferdsel og byutvikling. Her treffer vi en tidligere kollega fra Sporveien, Kari Ovesen Haugland, som også har arbeidet for Ruter.

- Ja, mitt inntrykk er at utstillingen er veldig teknologitung, sier Haugland. – Her er lite om ansatte, lite om kunden også. Kanskje forelesningene er mer nyanserte?


Hazard warning attention sign. Icon in a yellow triangle with exclamation mark symbol, isolated on a white background. Traffic symbol. Stock illustration

Visste du at...

...YTF har vervekampanje frem til 1. november?

Vær med i trekningen av to gavekort på 3.000 kr eller les om vervepremiene som du uansett får.


Førermangel
Ja, gull finnes, blant annet hos vår sveitsiske entusiast, Marc Badoux:

- En lykkeligere sjåfør er en bedre sjåfør. Derfor er vi innstilt på å hjelpe dem med alle problemer slik at også fritiden blir best mulig. Vi har utviklet en app der førerne selv kan velge skiftene som passer dem best. Dette er også nyttig for ledelsen, som lærer hvilke linjer som er attraktive å kjøre og motsatt, slik at vi kan gi bonus for å kjøre de mindre populære rutene. Vi har også laget systemer for vaktbytter. Vi vil ha sjåfører, trenger dem og vil utstyre dem best mulig, konkluderer Badoux, som har ansvaret for 700 bussførere fra mer enn 50 nasjonaliteter.

Jérôme Studer fra Transdev, som var sjef for 54 000 førere i 20 land, innrømmet at han støtte på førermangel i de fleste land, og at problemet var økende. De hadde derfor fem pilotprosjekter gående for å øke rekrutteringen. – Det som er sikkert er at dagens førere ikke vil være morgendagens, understreket han.

UITP - Verdensorganisasjonen for kollektivtrafikk

Resultater foran anbud
En annen toppmann innen kollektivtrafikken, Jonathan Bray fra Urban Transport Group, poengterte at å støtte sjåførene var å støtte passasjerene. Andre var opptatt av gjennomtrekken i yrket. «Vi betaler for utdannelsen til sjåførene. Det er en investering, derfor er det et tap for alle når de slutter igjen,» var et gjennomgående tema.

Disse hersens sparkesyklene er overalt.

En kanadier fortalte at nye sjåfører ofte er veldig motivert, men at entusiasmen daler etter det første året. Velvære og karrieremuligheter var andre stikkord. En belgisk representant påpekte behovet for å fremme de ansattes velvære, men aller best likte vi det korthogde utsagnet fra en finsk representant: «Gode resultater går foran anbud».