YTF

YTF

Fortsatt skral førersikkerhet

40 YTF-medlemmer var til stede på persontrafikkmesse i Stockholm for å granske bussmodellene som Unibuss og Tide skal benytte ved neste anbud. De var lite fornøyd med kollisjonssikkerheten for sjåførene.
query_builder PUBLISERT: December 28th, 2018

Tekst: Trude Valle og Jim Klungnes Foto: Jim Klungnes

22. til 24. oktober ble «persontrafikmässan» arrangert i Stockholm. Det er en både teknisk og faglig messe, som avholdes annenhver gang i Stockholm og Göteborg.

Blant utstillerne er bussbyggerne, de som leverer til bussbyggerne og de som leverer utstyr til busselskapene. Der utstilles det meste fra dekk og førerstoler til de siste bussmodellene og alle slags datasystemer og terminaler. I tillegg arrangeres mange fagseminar om kollektivtrafikk, anbud, automatisering og andre aktuelle temaer for bransjen.

Engasjert og oppmerksom YTF-gjeng på bussmesse i Stockholm.

Godt representert
Denne gangen var YTF godt representert. Både region Oslo og Akershus og region Hordaland og Sogn og Fjordane stilte med relativt store delegasjoner, til sammen var omtrent 40 YTF-medlemmer og tillitsvalgte på messa. Medlemmene som hadde meldt sin interesse på forhånd, var plukket ut ved loddtrekning og fikk turen betalt av YTF lokalt.

78-80 Ivecoer skal drives av HVO biodiesel og skal benyttes i Bergen sør og vest.

Det var spesielt to bussmodeller som var mest interessante for representantene fra de to regionene, nemlig de som henholdsvis Unibuss og Tide skal bruke i sine neste anbud. Her ble førerplassene utprøvd og mulige tekniske og arbeidsmiljømessige tilpasninger ble grundig diskutert med leverandørene.

Elektriske VDL-busser skal fordeles med 30 stykker på Alnabru og 10 single busser på Klemetsrud.

Ubehagelig tema?
Bussenes kollisjonssikkerhet ble særlig grundig undersøkt. Busser ble åpnet i fronten, tatt bilde av og vurdert. Dessverre har det skjedd lite eller ingenting i busskonstruksjonene det siste året, noe som ble diskutert med leverandørene. De hevdet alle at de leverte i henhold til minimumskravene og hva de var forpliktet til. Men det var tydelig at dette var et tema de ikke primært ønsket søkelys på. Temaet var kanskje litt ubehagelig?

Vi får håpe at vår iherdige innsats for å finne leverandører som vil levere bedre kollisjonssikkerhet vil bære frukter. Det koster kanskje litt mer innledningsvis, men hvis leverandørene tenker lenger frem, vil den leverandøren som har den mest kollisjonssikre bussen med overveiende sannsynlighet ha en konkurransefordel. Det er i alle fall ikke tvil om hva bussjåførene vil foretrekke! 

Medlemskap Medlemsavgift/kontingent