toppbilde
photo_camera FOTO: YTF

Frykter oppsigelser og økt kabotasje i turbussbransjen

Som følge av koronaepedimien har aktiviteten på turbusser sunket drastisk. Yrkestrafikkforbundet frykter det kan føre til både oppsigelser og konkurser, noe som vil gi utenlandske selskaper som ikke følger norsk lovgivning større dominans i markedet.


query_builder Publisert: 08 Juni, 2020
edit Forfatter: Tormund Hansen Skinnarmo

‒ Vi frykter for den norske turbussnæringens fremtid. Vi har allerede sett et stort antall permitteringer, men vi er redde dette kan bli til oppsigelser om ting ikke bedrer seg, uttaler Trude Valle, nestleder i Yrkestrafikkforbundet.

Utenlandske turbussoperatører som bedriver kabotasje er allerede et stort problem i Norge, men Valle frykter at det kan bli økende i tiden fremover.

‒ Vi ser en reel fare for at flere av de norske selskapene kan bli slått konkurs som følge av redusert aktivitet og høy konkurranse. Det er negativt både for bransjen, sjåførene og de reisende, da det trolig vil føre til en større dominans av utenlandske selskaper. Disse selskapene konkurrerer på urettferdig grunnlag, da mange av de unngår å betale bompenger, moms og lovpålagt lønn til sine sjåfører. Vi har faktisk sett tilfeller der sjåførene tjener så lite som 20 kroner i timen, sier Valle.

Yrkestrafikkforbundet har flere ganger bedt om strengere regulering av turbussmarkedet, blant annet i fjor. Da la NHO Transport frem sin turbussundersøkelse, som viste at omfanget av utenlandske operatører i markedet er svært stort.

‒ Norske myndigheter har et ansvar for å regulere dette, men per i dag gjør de ikke dette godt nok. Hvis ikke det blir strengere med både kontroller og strafferettslig forfølgelse av utenlandske operatører som ikke følger norsk lovgivning, frykter vi at det kan få fatale konsekvenser for de norske selskapene, konstaterer Valle.