Gull, eller bare gul?

«Fint skal det være om halve r*** henger utafor», heter et ordtak. Sjelden har det vært så treffende som når det gjelder vinterstengte toaletter for veifarende.
query_builder PUBLISERT: February 15th, 2019
edit FORFATTER: Arne Danielsen

Tekst og foto: Arne Danielsen/Yrkestrafikk

Særlig!

«Jeg har full forståelse for at yrkessjåfører synes lite om dette, men vi må forholde oss til økonomiske realiteter og de ressursene vi har. Vinterstengte toaletter betyr innsparinger også på brøyting og søppeltømming», forklarte pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen til Nettavisen som begrunnelse for at toalettene stenges på rasteplassene hver vinter.

«Problemet melder seg hver høst. Medlemmene jeg har pratet med er forbannet og irriterte. Jeg kan ikke gjenfortelle hva de sier», kommenterte Yrkestrafikkforbundets regionleder for logistikk, Jan Arne Laberget. Han påpeker at sjåfører er pålagt døgnhvile, og at pausen på 45 minutter blir et problem når man ikke finner egnede steder. Det er heller ikke særlig hygienisk når sjåførene møtes av stengt dør og må gå rundt hjørnet.

NAV ba ufør sjåfør ta lagerjobb

Da sjåføren ble utsatt for en ulykke på jobb fikk han store smerter i nakke, skulder og rygg og ble ufør. NAV ga avslag på søknad om arbeidsavklaringspenger og mente at han heller kunne søke jobb på lager eller i butikk.

Gulldass
I boka med det megetsigende navnet «Skattepengene som forsvant» fortelles historien om «gulldassen» i Ersfjord i Troms, et gullfarget toalett med dusj som ble åpnet sommeren 2015 til en pris av 3,75 millioner kroner, eller en kvadratmeterpris på 300 000 kroner. Men allerede i oktober samme år ble gulldassen stengt for vinteren, fordi den ikke var bygget for bruk i kulden.

Nå var riktignok ikke dassen bygget for sjåfører, men for turister, men mønsteret er ellers ganske likt: Finansieringen av praktdassen var øremerket fra Stortinget for å oppføre spektakulære bygg og dekorere langs strekningene som defineres som Nasjonal turistvei. Mens budsjettene for drift og vedlikehold hører til under Vegvesenets regionale driftsbudsjetter. Politikere er som kjent mest glad i å klippe snorer.

Boka gir flere eksempler på feilslåtte dasspalasser: På Tungeneset på Senja ble en spennende geometrisk konstruksjon i tre og betong til 1,3 millioner åpnet i 2012, men stengt på vinteren. I Hellågå i Nordland ble et toalett i herdet glass og børstet stål oppført til fem millioner, men har siden for det meste vært stengt på grunn av driftsproblemer. Og i Kvam i Hordaland ble et toalett til 1,2 millioner stengt fordi man ikke ble enige om hvem som skulle betale for renholdet.

Brukte «feil» slepetau - mistet to førerkort

Politiet stoppet på dagtid to YTF-medlemmer som tauet en personbil med en utrykningsbil de hadde fått låne av arbeidsgiver.

Funksjon viktigst
Yrkessjåførene krever ingen arkitektoniske mesterverk, bare et sted de kan gjøre sitt fornødne. «Svenskene har toaletter som er veldig enkle å gjøre rene. Det er en containerkasse som løftes på plass, og når toalettet tømmes kommer en bil og spyler det rent. Noen døgnhvileplasser i Norge har dette systemet, blant annet på Fauske og Gol», forteller Laberget til Nettavisen.

Disse trenger ikke koste seks millioner kroner stykket, som prislappen var på hvert av de to små toalettbygningene på Espa i Hedmark. La oss ikke være knuslete, men ta utgangspunkt i at man kan bygge helt greie toaletter for en drøy tiendedel av beløpet. Da sparer man 10 millioner kroner, som igjen kan overføres til drift og vedlikehold. Hvis bare viljen er til stede.