Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes og forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes og forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Hårfint ja-flertall i bussoppgjøret

Oppgjøret er dermed vedtatt. Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes varsler videre kamp i kommende oppgjør.
query_builder PUBLISERT: October 23rd, 2020

Når stemmene fra alle fire forbund ble lagt sammen var det 50,44 prosent som stemte ja og 49,56 prosent som stemte nei. I Yrkestrafikkforbundet stemte 59,4 prosent ja og 40,6 prosent nei, med henholdsvis 2697 og 1843 stemmer. 110 personer stemte blankt. Valgdeltakelsen i YTF var på hele 84,2 prosent.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes varsler videre kamp i kommende oppgjør.

- Når flertallet ble så knapt til et oppgjør som er langt bedre enn de fleste andre har fått i 2020, så viser det at mange bussjåfører føler en stor frustrasjon over sin arbeidssituasjon, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

- Det er tydelig at arbeidsgiverne må følge opp sine lovnader om å få bussjåførlønna mer på linje med industriarbeidere i kommende oppgjør. Det er stor frustrasjon hos mange bussjåfører over manglende tid til sikkerhetssjekk og nødvendige pauser i en stressende jobbhverdag. Vi er midt i en rekrutteringskrise. Bransjen har en stor utfordring med å sikre rekrutteringen av fremtidens bussjåfører, dersom folk ikke opplever at de har en lønn å leve av og en arbeidsdag og leve med. YTF retter nå blikket mot 2022. Kampen for bedre lønn og arbeidsvilkår for bussjåførene fortsetter da, avslutter Klungnes.

Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet forhandler sammen, streiker sammen og stemmer sammen i bussbransjeavtalen. Det er derfor det samlede antall stemmer som avgjør i uravstemningen.