photo_camera FOTO: Det røde «digitale dyret» ble kjørt ut på scenen på Daimlers kjempestand som fylte en hel hall i Hannover.

Kameraer erstatter speil

På den nyeste utgaven av Mercedes Actros er sidespeilene byttet ut med kameraer, noe som skal gi sjåføren bedre sikt bakover og til siden. Nyvinningen ble vist fram på tungbilmessa IAA, som tradisjonen tro ble arrangert i Hannover i september.


query_builder Publisert: 19 Oktober, 2018
edit Forfatter: Arne Danielsen

Tekst og foto: Arne Danielsen/Yrkestrafikk

De store sidespeilene som man vanligvis finner på store biler og busser, er erstattet med to beskjedne utstikkere med kameralinse, anordningen kan minne om ørene til Shrek, for dere som er oppdatert på barnefilm. Fjerningen av speilene er med på å redusere luftmotstanden og dermed drivstoffbruken signifikant, ifølge Daimler.

Slik ser de nye kameraspeilene ut på Mercedes Actros.

Speilformede skjermer
Det er likevel ikke aerodynamikken som er hovedårsaken til kamerasatsingen, men økt sikt. I stedet for speil, benytter sjåføren seg nå av to skjermer, som er 15 tommer lange og «speilformet», dessuten plassert slik at sjåføren ikke skal måtte «lete» med blikket i forhold til de tidligere speilenes plasseringer. Dette er gjort bevisst for at ikke forandringen skal bli for stor i forhold til tradisjonelle løsninger.

Skjermen viser to bilder under hverandre, der det ene er vidvinklet. Fotografen stilte seg opp ved vognsiden rett bak døra til førerrommet, et område som gjerne havner i blindsonen med vanlige speil. Som man kan se på bildet var han med kameraløsningen svært synlig på sjåførens skjerm.

Kameraene er montert høyt på bilen, skal tåle varme og kulde og være skjermet mot uvær og møkk.  Linsa kan dessuten varmes opp, slik at ikke tåke skal legge seg. Også nattsynet skal være bedre enn du får i et vanlig speil.

Klart for kundene
Å erstatte speil med digitale løsninger er kjent fra fotoverdenen, der flere og flere kamerahus lanseres med «speilfri speilrefleks». Innen transport skal blant annet NSBs nye Flirt-tog være utstyrt på samme måten. Men Actrosen som ble presentert med dunder og brak på messa i Hannover, er den første i sitt slag som tilbys i fritt salg.

«Du utvikler og utvikler og utvikler, og så kommer du til et punkt der konseptet er ferdig. Nå er det klart for kundene. Alle snakker, men bare én leverer», uttalte synlig stolte Daimler-sjefer på IAA-messa.

I det hele tatt presenteres den nye Actrosen som «et digitalt dyr» - verdens første halvautomatiske lastebil som skiller seg fra alle konkurrenter med hele 60 nyvinninger. Foruten kameraspeilene kan blant annet nevnes aktiv kjøreassistanse, ny aktiv bremseassistanse og et multimedia-dashbord med berøringsskjerm som kan sammenliknes med en smarttelefon.

Sidespeilene er erstattet med to beskjedne utstikkere med kameralinse.

Verdens ledende
Yrkestrafikk besøkte i september den tradisjonsrike nyttekjøretøymessa som avholdes i Hannover i Tyskland annethvert år. Messa er verdens ledende show for transport, logistikk og mobilitet. I 2016 deltok mer enn 2 000 utstillere for mer enn en kvart million besøkende. IAA har holdt på siden bilismens barndom – det har for øvrig også Daimler gjort.

Journalisten har deltatt på messa en rekke ganger og rapport om hvordan trendene skifter: Økte miljøkrav (Euro) til dieselmotoren, alternativt drivstoff og konkurransen mellom ulike løsninger og leverandører. I år var elektromobilitet, automatisering og holisme viktige stikkord. Vi kommer tilbake med flere inntrykk i neste utgave. Mye skjer i vår bransje nå, det er bare å henge med!

Artikkelen ble først trykket i Yrkestrafikk, nr 5 2018.