toppbilde
photo_camera FOTO: Ved hjelp av dette mobile klasserommet med simulator, informeres alle Danmarks ungdomsskoleelever om godssjåføryrkets muligheter.

Løfter best i flokk

Partene i dansk arbeidsliv har gått sammen om å etablere «Transportens Rekrutteringsalliance» for aktivt å rekruttere godssjåfører. Her har vi åpenbart noe å lære.


query_builder Publisert: 25 Juli, 2019
edit Forfatter: Arne Danielsen

Tekst: Arne Danielsen/Yrkestrafikk Foto: Per Christian Lind

Da YTF-lastebilen med logistikkleder Jan Arne Laberget og forbundsleder Jim Klungnes i førerhuset ankom Danmark den 23. mars, var første stopp Skandinavias største transportmesse i Herning. Her møtte YTF kolleger fra Danmarks største og sterkeste fagforening 3F og deres avdeling Godschaufførernes Landsklub.

Hovedstyremedlem i 3F og nestformann i Transportgruppen Flemming Overgaard og YTF-leder Jim Klungnes i dansknorsk forbrødring på transportmessa i Herning.

Mangler sjåfører
Det danskene var mest ivrige etter å vise oss var «Transportens Rekrutteringsalliance», et formalisert samarbeid mellom bedrifter, jobbsentre, utdannelsesinstitusjoner og fagbevegelsen for å rekruttere godssjåfører. Alliansen ble etablert i 2016.

Bakteppet er ganske lik Norges: Godstransportbransjen manglet arbeidskraft og sjåførenes gjennomsnittsalder er stigende. Mer enn en tredjedel av sjåførene bak rattet i danske lastebiler er over 50 år, og fortsetter utviklingen, vil Danmark i løpet av får år ha bruk for flere tusen nye sjåfører.

Felles univers
Målsettingene for alliansen er konkrete: Etablere et bredt samarbeid på tvers av godstransportbransjen, finne nye løsninger på fremtidens rekrutteringsutfordringer, iverksette konkrete pilotprosjekter for rekruttering og utarbeide gode rollemodeller («best practice») til resten av bransjen.

Sju pilotprosjekter ble iverksatt. Det første var å lage ett felles onlineunivers for bransjen med informasjon rettet mot unge som ønsker utdannelse, sjåfører som ønsker etterutdannelse, arbeidsledige, bedrifter, skoler og jobbsentre. Plattformen ble www.jobitransport.dk.

Praktikpladskonsulent Jan Larsen fra TUR forteller YTFs forbundsleder Jim Klungnes om hvordan bransjen i fellesskap håndterer sjåførutdannelsen. Hovedstyremedlem Flemming Overgaard i 3F følger med.

Påvirker utdanningen
Andre pilotprosjekter var fokus på faglærte og lærlinger, etablering av bransjenettverk, kartlegging av arbeidsledige, «nudging» av bedrifter for å ta inn lærlinger, etablere en video om mulighetene innen sjåføryrket samt et lokalt arrangement på Fyn.

Nabostanden til 3F var «Transporterhvervets Uddannelser» (TUR), en interesseorganisasjon som eies i fellesskap av arbeidsgiverforeninger og fagforbund innen transportbransjen med formålet å ivareta transportutdanningen overfor de offentlige utdannelsessystemene. TUR fastsetter mål og rammer og utvikler framtidsrettet utdannelse til transportbransjen.

Roadshow
Utenfor messehallen sto semitraileren som benyttes til systematiske roadshows til alle danske ungdomsskoler. Den var godt synlig for messas mer enn 30 000 besøkende, derav mange unge.

Inni tralla får elevene høre om utdannelse og jobbmuligheter, de får høre en personlig fortelling fra en ung sjåfør og får selv prøve hvordan det er å kjøre lastebil i en simulator. Dessuten får de være med på quiz om bransjen og får høre om Cargo Dynasty, et læringsspill for ungdomsskoleelever der de kan bygge opp sin egen transportvirksomhet ved samarbeid og nytenkning.

Elevene får selv prøve hvordan det er å kjøre lastebil i en simulator.

Noe å lære
Det slo oss at vi nylig hadde vært inne i en liknende mobil simulator, det var under utdanningsmessa på Hellerudsletta i oktober i fjor. Opplæringsgeneralen Rune Apneseth fra Førde demonstrerte simulatoren som kan konfigureres både til buss, vogntog og lastebil av alle vektklasser og under alle vær- og føreforhold.

Vi har også SOTIN, et nettverk av opplæringskontorer, lærebedrifter og andre organisasjoner innen transport og logistikkfag. Også i Norge finnes altså verktøyene. Likevel kan det virke som om vi har en del å lære av våre danske venner når det gjelder felles organisering.

For som Mette Brændemose Jensen fra «Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering» sier i rekrutteringsalliansens presentasjonshefte: «Det er behov for Transportens Rekrutteringsalliance, fordi man løfter best i flokk, og alle parter har noe relevant å by på. Det skapes mer synergi ved at alle sitter rundt bordet og lytter til det samme, framfor at partene snakker sammen to og to. På den måten kan vi best flytte bransjen dit vi gjerne vil.»