Reflekskampanje

Vil du eller avdelingen din dele ut reflekser til passasjerer eller andre? Vi har bestilt 10.000 reflekser som vi ønsker at dere skal dele ut. Hjelp oss gjerne med å få oppmerksomhet rundt viktigheten av refleksbruk!


query_builder Publisert: 03 Oktober, 2018
edit Forfatter: Tormund Hansen Skinnarmo

Det har vært enorm pågang fra medlemmer og tillitsvalgte over hele landet, og vi er dessverre tomme for reflekser nå. Neste år bestiller vi flere reflekser! Tusen takk til alle som ønsket å være med på denne kampanjen!

Det er svært viktig at mange bruker reflekser (du også) og det er 85 % større sannsynlighet for å bli sett i trafikken med refleks.

Vi har valgt en refleks som henger i tråd, fordi undersøkelser har vist at det er slik refleks som synes best. Den har også teksten «Vi vil se deg, ikke treffe deg.»

For å bestille reflekser må du sende en epost til tormund@ytf.no. Det er førstemann til mølla som gjelder!

Her må du skrive:

Navn
Adresse
Hvilken avdeling du tilhører
Antallet reflekser du trenger

Tre måter å få oppmerksomhet rundt refleksbruk på:

A: Del ut informasjon sammen med refleksen

Last ned dette dokumentet, skriv det ut og del ut sammen med refleksen.

B: Ta kontakt med lokalmedia.

  1. Informer arbeidsgiver om det du har tenkt til å gjøre og få tillatelse.
  2. Bestill reflekser.
  3. Ring lokalmedia.
  4. Fortell at du vil dele ut reflekser til passasjerer, kunder eller liknende og spør om de vil være med og lage en sak om det. Bli enige om tidspunkt.
  5. Møt journalisten(e) og ha med refleksene. Fortell om viktigheten av refleksbruk (se evt punkter under) og still eventuelt opp på bilder.

Lykke til!

C: Send inn leserinnlegg

Klikk her for å se et godt eksempel på dette

 

Hvorfor deler vi ut reflekser?

Som yrkessjåfører er vi i YTF opptatt av sikkerhet og å unngå farlige situasjoner, vi deler ut reflekser i et forsøk på å skaffe oppmerksomhet rundt viktigheten av refleksbruk og å få flest mulig til å ta dem i bruk.

En fotgjenger i mørket uten refleks gir sjåfører to sekunder til å reagere, ved bruk av refleks har den samme sjåføren åtte sekunder ekstra til å reagere.

Kun fire av ti bruker refleks.