toppbilde
photo_camera FOTO: «Sjefen» Jeppe Christoffersen med filmteamet bak seg. Armslaget var dårlig på lokasjonen – et helt ordinært kontor.

Reklame med mening

YTF har fått produsert et sett reklamefilmer med et enkelt og tydelig budskap: Alene står du svakt - sammen er vi sterke.


query_builder Publisert: 23 Oktober, 2019
edit Forfatter: Tormund Hansen Skinnarmo

Tekst og foto: Arne Danielsen/Yrkestrafikk

Det ligger i selve ordene: Forening, forbund, union – betydningen av å agere i fellesskap, selve fagbevegelsens urtanke.

- Arbeidet med filmene har bevisstgjort meg og fått også meg til å støtte saken, understreker en opplagt regissør Jens Werner Andersen, da Yrkestrafikk i juni besøker filminnspillingen som foregår på lokasjon i et kontorbygg på Hasle i Oslo.

Kreativ regissør
Som animatør, billedkunstner og multikunstner er ikke Andersen i utgangspunktet noen typisk fagforeningsmann, derimot en svært kreativ fyr blant annet kjent for å ha malt huset sitt i Burberry-mønster. Den unge filmfotografen Alvilde Naterstad har hatt ansvaret for selve filmingen.

Historien er svært enkel: En bussfører går til sjefen med et problem, men sjefen virker ikke spesielt lydhør. Men når plutselig kontoret fylles av et trettitalls sjåfører som i talekor reiser samme sak, da blir sjefen spak.

«Kan vi snakke om dette overtidstillegget?» Bussførerstatistene fikk opp dampen og virket svært overbevisende.

Stille Anders
Rollen som «sjef» blir spilt av Jeppe Christoffersen, som mange sikkert kjenner igjen fra den tragikomiske NRK-serien «Parterapi». Her spiller han den stille Anders som overkjøres av sin stålfeministiske og mannshatende partner Ellen.

Christoffersen har også erfaring fra reklamefilm for mobilselskapet ICE. Heller ikke her er rollefiguren den skarpeste kniven i skuffen. Som sjefen i YTF-filmen er han forsøksvis høy og mørk når den enslige bussjåføren ber om overtidstillegg, men jekkes ettertrykkelig ned når tretti fagorganiserte taler med en stemme.


Hazard warning attention sign. Icon in a yellow triangle with exclamation mark symbol, isolated on a white background. Traffic symbol. Stock illustration

Visste du at...

...YTF har vervekampanje frem til 1. november?

Vær med i trekningen av to gavekort på 3.000 kr eller les om vervepremiene som du uansett får.


Vervefilm

Logoen til «Busselskapet Buss AS» var sterkt inspirert av motivet på en vanlig fyrstikkeske.

Her er også et lag av statister, som illuderer fagorganiserte bussjåfører. Her er gjort en grundig jobb, både med å finne de riktige og mangfoldige typene og utstyre dem med passende kostymer. Det fiktive «Busselskapet Buss AS» med egen uniform og logo – for øvrig løst basert på motivet til hjelpestikkene på fyrstikkesken - er opprettet i anledningen.

Ferdig film kan du selv se på YTFs hjemmeside eller facebookside, og er i første rekke ment som et verktøy til verving av nye medlemmer: Ved å melde deg inn i YTF har du mer enn 11 500 andre medlemmer i ryggen om noe skulle skje med deg. Det er en god forsikring, selv for innbarkede individualister – ja selve fundamentet for i det hele tatt å kunne være individualist.

Se videoene her: