toppbilde
photo_camera FOTO: YTF

Se, jeg kan kjøre uten hode

Møt Vera, som likner en krysning mellom en sportsbil og en overdimensjonert gressklipper. Men Vera er en helautomatisk elektrisk trekkvogn, den har svingskive men ikke noe førerhus.


query_builder Publisert: 29 Desember, 2018
edit Forfatter: Arne Danielsen

Tekst og foto: Arne Danielsen

«Nå må du skrive om Vera!», roper lastebilselgerne fra Volvo Trucks på tungbilmessa i Hannover, stolte over nyskapningen. «Da får hun organisere seg og betale kontingent», fleiper Yrkestrafikks utsendte tilbake. En kjerne av alvor finnes i spøken, det er liten tvil om at Vera i framtida vil utføre arbeid som i dag utføres av sjåfører av kjøtt og blod.

Kinderegg
Vera kombinerer tre teknologiske hovedtrender innen kjøretøyproduksjon: Automasjon (førerløshet), elektromobilitet og såkalt «connectivity», som kan defineres som evnen til å kommunisere med og koble sammen ulike enheter.

Ifølge Volvo er Vera utstyrt med sofistikerte systemer for førerløs kjøring. Den kan beregne sin eksisterende posisjon med centimeterpresisjon, den kan analysere andre veibrukere og reagere presist, ved hjelp av sensorer, radarer og kameraer. Hvert kjøretøy opererer dessuten med lav hastighet for å sikre maksimal sikkerhet.

Vera er helelektrisk, uten utslipp og støyfri. Drivlinja og batteriene er av samme type som andre elektriske Volvo-lastebiler.

Hvert enkelt Vera-kjøretøy er forbundet med et kontrollsenter, som holder øye med transportoppdraget og overvåker posisjon, batterilading, servicebehov og andre parametere. Kontrollsenteret skreddersyr operasjonene for å unngå ventetid, øke tilgjengeligheten og skape optimal flyt.

Havner og terminaler
Vera er fortsatt under utvikling og derfor ennå ikke på markedet. Den vil heller ikke bli å finne på veier åpen for fri ferdsel på lang tid. Bilen er designet for operasjoner som stadig gjentas over korte distanser, der store mengder gods trengs å leveres med høy presisjon.

Aktuelle bruksområder kan være havner, terminaler, fabrikkområder og andre større logistikksentra. Bilene vil her kunne operere med stor presisjon hele døgnet. Slik truer slike biler arbeidsplassene til en god del terminalarbeidere, det er ikke å komme bort fra.

Behov for sjåfører
Men Mikael Karlsson, som er ansvarlig for automatiske løsninger hos Volvo Trucks, er likevel tydelig på at Vera ikke innebærer noen trussel mot sjåføryrket som sådan, snarere tvert imot:

- I den store sammenhengen spår vi at behovet for erfarne sjåfører vil øke. Jeg har sterk tro på at teknologien fører til velstand og sosial framgang. I mange fabrikker er noen deler av produksjonen sterkt automatisert, mens andre deler fortsatt trenger å bli betjent. Jeg tror at transportbransjen vil oppleve det samme. Jeg spår at automatiseringen vil øke der det er fornuftig, som for eksempel innen oppgaver som stadig gjentas. Men dette vil føre til økt velstand og slik øke behovet for lastebilsjåfører på andre områder, presiserer Karlsson.

Varehandelen øker stadig i verden, ikke minst e-handel. Dermed vil også behovet for sjåfører øke, uavhengig av om deler av transporten automatiseres, mener Volvo Trucks. Kanskje er den hodeløse løsningen ikke så hodeløs likevel, når det kommer til stykket?