photo_camera FOTO: Jan Arne Laberget

Statsbudsjettet: God satsning på samferdsel, men lite til døgnhvileplasser

Yrkestrafikkforbundet er fornøyd med satsningen på samferdselssektoren generelt, men savner satsning på døgnhvileplasser.


query_builder Publisert: 08 Oktober, 2018
edit Forfatter: Tormund Hansen Skinnarmo

- Det er mye bra i samferdselsbudsjettet og regjeringen er ganske nær å følge opp det høye ambisjonsnivået som ligger i Nasjonal Transportplan (NTP).

Lite til døgnhvileplasser
Men når det gjelder framdriften i å bygge ut antallet døgnhvileplasser er vi skuffet, her må tempoet kraftig opp i årene som kommer, sier forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet.

Han viser til at målsetningen er 90 døgnhvileplasser i 2023 og at man i 2018 kun har halvparten av dette.

- Resultatet er at yrkessjåfører blir tvunget til å stoppe på steder som ikke egner seg for å ta sine pålagte pauser, sier Klungnes.

For å nå målet om 90 døgnhvileplasser i 2023 bør det ferdigstilles 8-10 nye døgnhvileplasser hvert år fremover.

Lånekassefinansiering for lastebilutdanning
- Vi er glade for at det blir lånekassefinansiering for utdanning til lastebilsjåfør også for voksne, uttaler forbundsleder Jim Klungnes.

Lånekassen vil gi lån også til voksne i et utdanningsløp til lastebilsjåfør fra 2019.