Fra nettsidene til Polish and Norwegian Services AS alias Miami Bus. Et par norskspråklige busser har forsøkt å henvende seg til «selskapet», men piratene gidder ikke å svare engang.

Fra nettsidene til Polish and Norwegian Services AS alias Miami Bus. Et par norskspråklige busser har forsøkt å henvende seg til «selskapet», men piratene gidder ikke å svare engang.

Tolererer kjeltringstreker

I mer enn ti år har polske piratbusser på Torp kunnet le av norske myndigheter som ikke klarer å stoppe en virksomhet som åpenbart er lovstridig.
query_builder PUBLISERT: October 28th, 2019
edit FORFATTER: Arne Danielsen

Tekst og foto: Arne Danielsen/Yrkestrafikk

Bakteppet er Ryanairs flyruter til og fra Polen, med avganger samlet på Sandefjord lufthavn Torp. På siden av lovlydige busselskaper som frakter busspassasjerene til og fra flyplassen, driver i tillegg en rekke polske piratbusser omfattende virksomhet ved siden av til polsktalende passasjerer.

Allerede i 2009 anmeldte Unibuss Ekspress pirattrafikken med minibusser til og fra Sandefjord lufthavn Torp. Ti måneder senere fikk selskapet underretning fra Politiet om at «forholdet» var henlagt på grunn av mangel på bevis, til tross for at Unibuss kunne påberope seg at den ulovlige persontransporten var godt kjent både av taxisjåfører, Torp lufthavns egne ansatte samt selskapets egne bussjåfører.

Rutebuss eller turbil?
Siden den tid har flere av de polske piratselskapene søkt Statens Vegvesen og fått innvilget løyve for turbusstransport, og forsøker på denne måten å skape et skinn av legitimitet. Dette har imidlertid fått Paulsen Buss AS til å reagere. Selskapet har ruteløyve for persontransport på strekningen Horten-Åsgårdstrand-Torp etter fast ruteplan og faste stoppesteder, et opplegg som nærmest ble blåkopiert av ett av piratselskapene, altså åpenbar rutekjøring.

Vestfold fylkeskommune, som er myndigheten som innvilger ruteløyve, skrev brev til det aktuelle polske piratselskapet – Polish and Norwegian Services AS alias Miami Bus – og påla dem å opphøre med ulovlig kjøring straks. Men polakkene påberopte seg at de kun kjørte forhåndsbestilte turer, altså turbilkjøring. Dermed satte de fylkeskommunen sjakk matt.

info Visste du at...

...medlemskap i YTF gir deg ekstra god pris på en av markedets beste innboforsikringer hos Gjensidige?

Sjekk prisen hos Gjensidige og meld deg inn her

Soper med seg
Men selv om polakkene påberoper seg at de kun bedriver turbilkjøring, finnes drøssevis av bevis at de åpenbart bedriver rutekjøring.

- Ofte kommer passasjerene først til oss og spør om pris, og så går de til dem etterpå. Det er vel bevis nok på at ikke turene er forhåndsbestilt, forteller Tomi Riekki, sjåfør på Torpekspressen og YTF-medlem.

- Jeg har kjørt denne ruta i 11 år, og de har holdt på på samme måte i hvert fall i 8-9 år. De starter noen minutter før oss fra Oslo, og soper med seg passasjerer på alle holdeplasser. Ofte tar vi dem igjen i Drammen, forteller Tomi som selv har opplevd å bli truet med juling av polakkene fordi han har notert registreringsnumrene på minibussene deres.

- Vi sjåfører har filmet og gjort alt mulig for å dokumentere virksomheten de bedriver.

NAV ba ufør sjåfør ta lagerjobb

Da sjåføren ble utsatt for en ulykke på jobb fikk han store smerter i nakke, skulder og rygg og ble ufør. NAV ga avslag på søknad om arbeidsavklaringspenger og mente at han heller kunne søke jobb på lager eller i butikk.

Rutetid og stoppested
Etter at også NHO Transport har engasjert seg i saken, bekreftet Vegdirektoratet i februar at de er klar over at polakkene bedriver noe som åpenbart likner regulær rutetrafikk. I et brev heter det at «I løpet av en morgensesjon ble det observert opp til 22 busser i transport ved Torp. Det er i hovedsak minibusser som blir benyttet. De firmaene som jevnlig driver slik transport har nettsider hvor de informerer om rutetider og i mange tilfeller oppgir pris fra faste stoppeplasser.»

Statens vegvesen innrømmer at de har følt usikkerhet rundt de faktiske forholdene, hvordan reglene skal tolkes og hvem som er rette myndighet til å se videre på saken. Men slår samtidig fast at der det er påvist at foretak driver transport mot vederlag uten de rette tillatelser, kan utekontrollen etter Yrkestransportlovens §§40 og 41 kreve bruksforbud, anmelde og/eller inndra kjennemerker.

Så vidt Yrkestrafikk erfarer ligger ballen i skrivende stund hos Statens Vegvesens utekontroll. Imens ler de polske busspiratene fortsatt hele veien til banken, som de altså har gjort relativt uforstyrret de ti siste årene…