Forhandlingsleder Marius Træland er fornøyd med at partene kom til enighet.

Forhandlingsleder Marius Træland er fornøyd med at partene kom til enighet.

Historisk enighet i bussoppgjøret

- Dette er en god og viktig totalpakke for sjåførene som både gir bedre arbeidsvilkår og en etterlengtet reallønnsvekst, sier forhandlingsleder Marius Træland.
query_builder PUBLISERT: April 19th, 2024
edit FORFATTER: Synne Pernille Jakobsen

Etter å ha forhandlet igjennom hele natten ble partene enige fredag 19. april kl. 8 i forhandlingene om Bussbransjeavtalen mellom NHO Transport og Spekter og arbeidstakerorganisasjonene Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet.  

For første gang siden opprettelsen av Bussbransjeavtalen i 2006, har partene blitt enige uten mekling. Nå skal oppgjøret på uravstemning. 

- Det har vært krevende forhandlinger, men vi er godt fornøyde med et helhetlig resultat. Vi har fremforhandlet en pakke som både gir bedre arbeidsvilkår og en etterlengtet reallønnsvekst for bussjåførene, sier forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Marius Træland. 

YTFs delegasjon på forhandlingene på Bussbransjeavtalen 2024

Yrkestrafikkforbundet fremmet i forkant av forhandlingene krav om klar reallønnsvekst, kompensasjon for ubetalte deltskift, nattillegg og ubekvem arbeidstid, og får gjennomslag på alle punkter. 

Oppgjøret skal nå ut på uravstemning og forbundsleder Jim Klungnes er klar på at dette er en god og viktig totalpakke for bussjåførene, som han anbefaler medlemmene å stemme for.  

- Noe av det beste med dette oppgjøret er at vi klarte å utvikle og forbedre avtalen. Blant annet er dette tydelig under de tekniske punktene, som nattillegg, kompensasjon for ubekvem arbeidstid og betalt ordinær lønn fra 31. minutt ved deltskift, sier Klungnes.  

Forhandlingsleder Marius Træland (t.v.) og forbundsleder Jim Klungnes (t.h.)

Han trekker frem følgende hovedpunkter fra enigheten:  

  • Generelt tillegg til alle kr. 7 fra 1. april 2024

  • Økt minstelønnssatser med kr. 11 fra 1. april 2024

  • Kr. 4 tillegg til rutebusssjåfører/baneførere fra 01. april 2024

  • 4,50 kroner tillegg 1. april 2025, som legges til det generelle tilligget i mellomoppgjøret 

  • Deltskift: Pause fra 31. til 59. minutt lønnes med ordinær lønn fra 1. oktober 2024

  • Nattillegg: 40 % tillegg fra kl. 01.30-04.30 fra 15. mai 2024  

  • Ubekvemstillegg for ekspressbussjåfører (samme tillegg som de som kjører på anbud) fra 15. mai 2024 

  • Et utvalg for etter- og videreutdanning spesifikk for bransjen 

  • Det nedsettes et partssammensatt utvalg som skal se nærmere på spørsmål som ikke ble løst i oppgjøret, men som partene ønsker å belyse nærmere 

Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i årets lønnsoppgjør

Fredag 22. mars overleverte Yrkestrafikkforbundet sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).

Bussforhandlingene 2024 er i gang

I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).