Samling i bånn?

For tredje gang foretok YTF en omfattende undersøkelse om lønn og arbeidsforhold blant utenlandske lastebilsjåfører som passerte grensa til Norge ved Svinesund. Gjennom undersøkelsen, der sjåførene er anonyme, blir det mulig å beskrive hvilke trender som råder for eksempel når det gjelder lønnsutvikling, graden av kabotasje og sjåførenes nasjonalitet.
query_builder PUBLISERT: September 24th, 2019
edit FORFATTER: Arne Danielsen

Litt motvillig polsk sjåfør på Svinesund:

- Er det virkelig sant at timelønna i Norge er 17 euro?

YTFer:

- Det stemmer.

- Altså, i TIMEN?

- Ja, i timen.

- Jeg tjener halvparten. Hvem skal jeg saksøke?

- Du bør kanskje opplyse sjefen din om de norske reglene.

- Da begynner han å grine. Han har aldri betalt mer enn han gjør nå.

 

Tekst og foto: Arne Danielsen/Yrkestrafikk

To ganger tidligere
I den første undersøkelsen som ble foretatt i juli 2014, ble det klart at en fjerdedel av sjåførene som ble spurt tjente 1000 euro eller mindre i måneden, et klart bevis på sosial dumping.

Tre år senere – i 2017 - var ikke bevarelsene særlig mye gledeligere. Omregnet til norske kroner tjente 43 prosent av de ikke-skandinaviske sjåførene 15 000 kroner eller mindre per måned, mens den allmenngjorte lønna for godssjåfører var på mer enn 27 000. Kun 20 prosent oppga at de fikk allmenngjort lønn.

Lavere og lavere
Resultatet av årets undersøkelse vil foreligge om noen uker, men representanter for Vegvesenet fortalte at andelen ukrainske sjåfører hadde økt betydelig, noe som er i overensstemmelse med et inntrykk av at sjåførene rekrutteres lenger og lenger øst – eller sagt på en annen måte: der lønnsnivået er lavest.

YTF hadde forberedt undersøkelsen godt, blant annet ved å oversette spørreskjemaet til hele 16 språk, seks språk flere enn ved den forrige undersøkelsen. Sjåførene fikk en brosjyre der de ble opplyst om hvilke rettigheter de har i Norge. De aller, aller fleste sjåførene var positive og tok seg tid til å svare på spørreskjemaet.

Unik dokumentasjon
Spørreundersøkelsen ble avviklet over to dager i nært samarbeid med Statens Vegvesen på grensestasjonen ved Svinesund. Den er den mest omfattende og grundige i sitt slag i landet, og skaffer til veie omfattende dokumentasjon til bruk i kampen for anstendige arbeidsforhold, rettferdig konkurranse og mot urettferdige rammebetingelser.

Våre våpen er allmenngjøring, kontroller, registrering og organisert sjåførsolidaritet over landegrensene.

Transportkjøper må ansvarliggjøres

Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson Sverre Myrli og leder for Stortingets arbeids- og sosialkomité Erlend Wiborg (FrP) møtte Yrkestrafikkforbundet på Svinesund.

Grossistoverenskomsten på plass i Brødrene Dahl

Etter to års venting fikk YTFs medlemmer endelig slått fast at Grossistoverenskomsten i Virke er gjeldende avtale for lagermedarbeiderne i Brødrene Dahl.

6 mnd førerkortbeslag for dekselvipping

Politiet hadde observasjonspost i terrenget ved veien og observerte at YTF-medlemmet holdt en mobiltelefon i høyre hånd og trykket på denne med tommelen. Politiet viste til at bruk av mobiltelefon under kjøring er forbudt og inndro førerkortet. Påtalemyndigheten begjærte førerkortbeslag i seks måneder.

Førerkortbeslag – hva gjør du?

Førerkortbeslag er inngripende fordi YTFs medlemmer vanligvis er helt avhengige av førerkort for å kunne utføre sitt arbeid. Ofte står jobben i fare når man mottar et førerkortbeslag.

Korona-viruset: Hvilke rettigheter har du?

Får du lønn dersom du blir smittet og må settes i hjemmekarantene? Og har arbeidsgiver rett til å permittere deg på grunn av frykt for smittefare?

 

Medlemskap Medlemsavgift/kontingent